|
آيا در قرآن اشارهاي به مهدي(عج) شده است؟(۱)
***
:: شبهه (جستجوگر مسيحي): مگر قرآن اعلام نميدارد که کتابی است که «همه چيز» (کل شی) را به روشنی و با تفصيل بيان کرده است (تفصيلاً) خب حداقل ديگر بايد يک اشارهای به اين منجیای که قرار است بيايد و نام و يا حداقل نسب او که از نسل پيامبر مسلمانان است بايد ديگر در قرآن يافت شود!!!!!... چرا يافت نميشود؟
***
::||| پاسخ |||::
آيهاي را كه جستجوگر مسيحي در سخنان خود ذكر نمودهاند و نيز ترجمهي آن را در زير ميآورم:
«وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنا آيَةَ اللَّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّكُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسابَ وَ كُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصِيلاً»
«ما شب و روز را دو نشانهي توحيد و عظمت خود قرار داديم؛ سپس نشانهي شب را محو كرده، و نشانهي روز را روشنيبخش ساختيم تا [در پرتو آن،] فضل پروردگارتان را بطلبيد [و به تلاش زندگي برخيزيد]، و عدد سالها و حساب را بدانيد؛ و هر چيزي را به طور مشخص [و آشكار،] بيان كرديم.»
(اسراء، 12) (ترجمهي حضرت آيةالله مكارم شيرازي)
قسمت آخر آيه: و هر چيزي را به طور مشخص [و آشكار،] بيان كرديم، اشاره به اين است كه در طبيعت و خلقت موجودات هيچ ابهام و اجمالي وجود ندارد و ما همه چيز را در اين خصوص به تفصيل بيان كردهايم. نه اين كه همه چيز در قرآن به تفصيل بيان شده باشد.
آيهاي كه بايد اين شخص ميآوردند اين آيه بايد ميبود.
«وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ»
«و ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر همه چيز است»
(نحل، 89) (ترجمهي حضرت آيةالله مكارم شيرازي)
بايد گفت: قرآن به ضروريات ديگر اسلامي چون عدد ركوع نماز و هفت بار طواف در مني در موسم حج و غير آن نيز اشارهاي نكرده بلكه به ذكر اصل نماز پرداخته و بيان تفاصيل و چگونگي آن را به رسول خدا(ص) واگذار نمود.
امامت اهل بيت(عليهمالسلام) و مهدي موعود(عج) نيز اين گونه است. به طوري كه با روش خاصي از آنها صحبت كرده، امامت را گوشزد كرده و به خاطر حكمتي از ذكر نامشان سرباز زده است، آري قرآن با صراحت از عهد شرق كه در آخرالزمان محقق ميشود، آن هم به دست مهدي موعود(عج)، بيان مبسوطي كرده ولي تصريح اين حقيقت را به خانداني كه او را به رسول خدا(ص) متصل ميسازد سپرده چنان كه حضرتش تصريح كرده كه مهدي از نسل فاطمه و حسين(عليهماالسلام) خواهد بود.
***
:: شبهه (جستجوگر مسيحي): آیا پیرامون موضوع بسیار مهمی همچون ظهور باید به حدیث استناد کنید؟ چرا حدیث، مگر در صحت حدیث در اسلام همواره شک نیست؟
::||| پاسخ |||::
اصولاً اساس شرع مقدس اسلام بر پايهي قرآن و سنت پيامبر استوار است و اين موضوع بر هيچ كس پوشيده نيست. اعتقاد ما به ظهور مهدي موعود نيز بر اين دو مبنا استوار است، بنابراين روايات و احاديث بسياري در اين خصوص وارد شده است و نيز آياتي از قرآن مجيد نيز در اين خصوص وجود دارد.
حديث چهار قسم دارد: صحيح، حَسَن، ضعيف و مؤثق.
ضعيف نيز خود اقسامي دارد.
اين طور نيست كه تمامي احاديث را ضعيف بشماريم و در صحت آنان خدشه وارد سازيم بلكه اساسا تقسيمبندي احاديث به همين منظور صورت گرفته است.
اما بهترين نوع حديث، حديث متواتر است كه عبارت است از خبري كه: در هر طبقهي راويان حديث، خبر به وسيله افراد زيادى نقل شده كه معمولا هم آهنگى و اتفاق آنان بر دروغ ممكن نيست. خبر متواتر، مفيد علم به مضمون آن است كه البته شرايطي دارد و بعد از آن شرايط است كه ميتوان به آن اعتماد كرد.
در صورتي كه اين شبههافكن محترم به تاريخ تطور علوم حديث و اقسام آن آشنايي داشته باشد پي خواهد برد كه پيشرفتهترين روشها در تنقيح و تشخيص احاديث به كار رفته است و اين واقعيت را از تقسيمبندي احاديث به دست خواهد آورد جايي كه خود حديث ضعيف شامل: موقوف، مقطوع و منقطع، معضل، شاذ، منكر، متروك، معلل، مضطرب، مقلوب، مدلس، مرسل ميباشد، تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
نگاهي به انبوه حديثهايي كه در خصوص حضرت مهدي(عج) وارد شده است، اين باور را به وجود ميآورد كه اين احاديث به تواتر از رسول اكرم(ص) رسيده است.
بسياري از دانشمندان اهل شيعه و سنت اين روايات را در كتب خويش نقل كردهاند. كه خود قسمت مجزايي را ميطلبد و در توان اين وبلاگ نيست. ادامه مطلب |