در باب حوادث آخرالزمان، در بین احادیث به احادیثی برمی خوریم كه در آنها از قبیلهای به نام «بنیكلب» صحبت شده و وقایع مهمی به این قبیله نسبت داده شده است. قبیلة بنیكلب كه در روایات از اعضای آن به عنوان «داییان سفیانی» نیز سخن به میان آمده است، نقش مهمی در وقایع آخرالزمان و زمان نزدیك به ظهور بازی میكنند.
شناخت تحولات منطقه و جهان و بررسي آنها از ديدگاه روايات اسلامى، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مهم از یك سو ما را گوش به زنگ كرده و متوجه مسئولیتی كه در جهت زمینه سازی برای ظهور آقا امام زمان(ع) داریم مینماید و از سوی دیگر در مقابله با پیشامدهای سخت آخرالزمان و ایام نزدیك ظهور آن حضرت یاری میكند.
تحركات داییان سفیانی در آخرالزمان
در باب حوادث آخرالزمان، در بین احادیث به احادیثی برمی خوریم كه در آنها از قبیلهای به نام «بنیكلب» صحبت شده و وقایع مهمی به این قبیله نسبت داده شده است. قبیلة بنیكلب كه در روایات از اعضای آن به عنوان «داییان سفیانی» نیز سخن به میان آمده است، نقش مهمی در وقایع آخرالزمان و زمان نزدیك به ظهور بازی میكنند.
مطابق روایات، بنیكلب گروهی از اشرار آخرالزمان هستند كه سفیانی (یكی از دشمنان بزرگ حضرت مهدی(ع)) را در نبرد با حضرت قائم(ع) یاری مینماید.1 روایات بسیاری هستند كه خبر از بیعت و همكاری تعداد زیادی از افراد قبیلة «بنیكلب» با سفیانی ملعون میدهند. در زیر به چند نمونه از این روایات و احادیث اشاره میگردد:
پیامبراكرم(ص) فرمودند: سفیانی با 360 سوار شورش میكند تا اینكه به دمشق میرسد و در ماه رمضان هم 30000 نفر از قبیله بنیكَلب با او بیعت میكنند.2
امیرمؤمنان(ع) ضمن روایتی طولانی نقل شده است: «و آن را نشانهها و علامتهایی است و خروج سفیانی با درفش سرخ همراه است و فرمانده آن مردی از قبیله بنیكلب است.3
اصبغ بن نباته از حضرت علی(ع) روایت میكند كه فرمودند: ... و شورش سفيانى، پرچمی قرمز رنگ، فرماندهاش مردی از قبیلة كلب است و دوازده هزار نفر از سپاهیانش رو به مكه و مدینه میكنند كه فرمانده آنها مردی از بنیامیه است كه به او «خزیمه» میگویند: چشم چپش نابیناست و سفیدی ضخیمی روی مردمك چشمش را پوشانده است. خود را شبیه مردان میكند، پرچم خویش را برنمیگرداند تا اینكه در مدینه در خانة شخصی به نام ابوالحسن اموی منزل كند. وی گردانی را به دنبال مردی از خاندان پیامبر(ص) كه شیعیان به دور او جمع شدهاند میفرستد؛ سپاهیان به فرماندهی مردی غطفانی رو به مكه میكنند. در میانة راه به بیابان سفیدی كه میرسند، در كام زمین فرو میروند و جز دو نفر كه بناست نشانه [و عبرتى] برای دیگران باشند، كسی باقی نمیماند كه خداوند صورت آن دو را به پشت برگردانده است.»4
همانگونه كه ملاحظه شد، تعداد زیادی از روایات مربوط به آخرالزمان، به بنیكلب اشاره و نقش مخرّب آنان را در آخرالزمان بیان نمودهاند.
بنیكلب كیستند؟
بنیكلب قبیلهای بودند كه در عصر معاویه نصرانی بوده و بعدها ظاهراً به یكی از فرق اسلامی گرویدند. معاویه با زنی از این قبیله وصلت كرد كه حاصل این ازدواج، تولد یزید ـ علیه اللعن ـ بود. این طایفه، قرنها بعد از ازدواج معاویه با مادر یزید، به فرقة «دروزی» گرویدند.5 گرچه این فرقه ادعا میكند كه یكی از فرق اسلامی است، امّا عقایدی كاملاً انحرافی دارد. افراد این فرقه، پیرو شخصی به نام «درزی» هستند و عنوان طریقت خود را موحّدون نامیدهاند كه اساس عقیدةشان بر حلول و تناسخ روح است. (مسئله ای كه از نظر اسلام كاملاً مطرود است.)6
این طایفه مدت زمانی پیرو خلفای فاطمی مصر بودند تا اینكه در ایام خلیفة ششم فاطمی به دعوت «نشتگین دروزی» به باطنیه ملحق شدند. «دروزیه» در اعتقاد خود به «الحاكم بامر الله» (كه به عقیدة دیگران كشته شده است)، متوقف گشته و میگویند كه وی غیبت كرده و به آسمان بالا رفته و دوباره به میان مردم باز خواهد گشت.7
عمدة طوایف دروزی كه اكثراً منتسب به قبیلة بنیكلب هستند، در منطقة رمله (بیابان شرقی فلسطین)، بیابان غربی اردن، جنوب غربی سوریه و بخشهایی از لبنان سكنا گزیدهاند.8 البته تعداد زيادي از دروزيها نيز به كشورهاي اروپايى، آمریكا و استرالیا مهاجرت كردهاند. به طور كلی تخمین زده میشود كه حدود یك میلیون دروزی در سراسر جهان زندگی میكنند؛9 امّا هستة اصلي این طایفه در مناطق مرزي مابين چهار كشور اردن، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی میباشد. لازم به ذكر است كه تعداد دروزيهاي كشورهاي سوریه و لبنان بيش از بقية مناطق است.
با توجه به این مطلب، به طور خلاصه میتوان گفت كه افرادی كه امروزه با نام دروزیها شناخته میشوند، همان كسانی هستند كه در روایات از آنها با عنوان بنیكلب یاد شده است.
بنابراین روایاتی كه دربارة تحركات بنیكلب یا داییان سفیانی در آخرالزمان بیان شده است، مربوط به احوال قوم دروز میباشد. نكتة دیگر اینكه علت انتساب عبارت داییان سفیانی به بنیكلب، این است كه سفیانی ملعون از نسل یزید بن معاویه میباشد، به صورت تلويحي بنيكلب يا دروزيهاي كنونى، داییان سفیانی هستند؛ زیرا جدة سفیانی از قبیلة بنیكلب میباشد.10
چنانكه گفته شد، در روایات خباثتهای فراوانی به قبیلة بنیكلب در آخرالزمان نسبت داده شده است. عجیب اینكه دروزیهای امروزی نیز حركتهای شیطنتآمیز و خباثتآلودی در عرصة تحولات منطقه انجام میدهند. گرچه تعدادی از آنان اهل شرّ نیستند و با بقیة مسلمانان در صلح و صفا زندگی میكنند، امّا تعداد زیادی از آنان دشمنی آشكاری با بقیة مسلمانان ـ به خصوص شیعیان ـ دارند. جالب اینكه روایات نیز به همراهی تعداد كثیری از آنان با سفیانی اشاره مینمایند، ولی هرگز از اینكه تمامی اعضای طوایف بنیكلب، سفیانی را همراهی میكنند، سخنی به میان نمیآورند. این مسئله، خود تأیید دیگری بر انطباق دروز بر طوایف بنیكلب است؛ زیرا امروزه نیز اكثر دروزیها با مسلمانان و شیعیان، دشمنی آشكاری دارند. ولی تعداد اندكی از آنان نیز با بقیة مسلمانان و شیعیان زندگی مسالمتآمیزی را سپری میكنند؛ همانگونه كه در روایت زیر نیز، ملاحظه میگردد، اكثر افراد طایفة بنیكلب ـ نه همة آنها ـ سفیانی را همراهی مینمایند: پیامبر اكرم(ص) در این رابطه فرمودند:
«سفیانی با 360 سوار شورش میكند تا اینكه به دمشق میرسد. در ماه رمضان هم سیهزار نفر از قبیلة بنیكلب با او بیعت میكنند.»11
بنابراین همانگونه كه ذكر شد، به جز تعداد اندكی از دروزیها، بقیة آنها در شرارتهای آخرالزمان، نقش كلیدی دارند.عجيب اينكه در حال حاضر نيز ردپاي دروزيها در بسياري از فتنههاي منطقة خاورميانه ملاحظه میگردد. گرچه در حال حاضر سفیانی خروج نكرده است، و بالطبع بزرگترین فتنة بنیكلب (دروزیها) به وقوع نپیوسته است، امّا به نظر میرسد تحركات سیاسی و نظامی دروزیها در حال حاضر، به سمتی پیش میرود كه در صورت خروج سفیانی و آغاز حركت ضدّ شیعی توسط او، همراهی و بیعت دروزیها با او دور از انتظار نیست. نكتة عجیب تر اینكه محل زندگی دروزیها، بسيار نزديك به محلّ خروج سفياني (وادي يابس يا شام) است كه این مسئله نيز انطباق بنيكلب بر دروزيها و احتمال بروز فتنه از سوي آنها را دوچندان مينمايد.
حال با توجه به مطالبی كه ذكر شد، به بررسی تحركات سیاسی ـ نظامی دروزیها بنیكلب در حال حاضر میپردازیم:
دروزيها در سوریه
در حال حاضر دروزيها در سوریه جمعيتي معادل هشتصدهزار نفر دارند و نقش مهمي در معادلات سياسي و نظامي آن كشور بازي ميكنند. به نحوي كه در زمان كنوني تعداد زيادي از افسرهاي دروزي در ارتش بعثي سوریه، خدمت میكنند. بيشتر ساكنان دروزي سوریه در منطقة «جبل الدروز» و در بخش جنوب غربي سوریه زندگي ميكنند.12
دروزیها در اردن
در كشور اردن بيستهزار دروزي زندگي ميكنند كه اين افراد عمدتاً در منطقة «حوران» و در بخش شمال غربي اردن «هم مرز با سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی» ساكنند.13 در حال حاضر این طایفه در اردن از وزنة مهم سياسي و نظامي برخوردار نيستند؛ امّا به احتمال زیاد در وقایع و فتنههای آخرالزمان نقش مهمی بازی خواهند كرد؛ زیرا «وادی یابس؛ درة خشك» ذكر شده در روایات، همان وادی «حوران» است14 و در اصل كلمة «حوران» نیز به معنی سرزمین خشك میباشد.15
دروزیها در لبنان
دروزیهای لبنان، نقش بسیار مهمی در موازنة سیاسی و نظامی داخلی این كشور دارند و متأسفانه ردّپای آنان در بسیاری از جنایات و فتنههای این كشور، دیده میشود. دو طایفة عمده در لبنان رهبری دروزیها را بر عهده دارند كه عبارتند از:
1. طایفة جنبلاط
2. طایفة ارسلان
جمعيت دروزیهای لبنان، بالغ بر سیصدهزار نفر است و عمدة این طوایف در منطقة «شوف» واقع در «جبل لبنان» زندگی میكنند.16 اين منطقه در مجاورت مرز سوریه واقع شده است.
در حال حاضر، رهبری اصلی دروزیها بر عهدة «ولید جنبلاط» میباشد. وی كه اصالتاً از نژاد كرد میباشد، رهبری اعراب دروزی لبنان را بر عهده گرفته است17 و از دشمنان سزسخت شیعیان لبنان، جنبشهای شیعی امل و حزب الله و شخص سید حسن نصرالله میباشد. وی از نظر شخصیتی دچار تزلزل جدی و بیمارگونه است و حتی اخیراً ـ 2007 م. ـ سخنان توهینآمیزی را نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و نیز شخص سید حسن نصرالله بیان كرده است.18 دربارة تزلزل شخصیت وی همین بس كه مشهور است كه او فقط به دلیل اینكه تصویر نبیه بری (رئیس جنبش شیعی امل)، چند ثانیه بیشتر از وی بر روی صفحة تلویزیونی لبنان قرار گرفت، جنگی به راهانداخت كه در طیّ آن، دهها نفر زخمی و كشته شدند. نیروهای اسلحه به دست تحت امر وی جنایات بیشماری را در طول جنگهای داخلی لبنان، علیه شیعیان و مسیحیان مارونی انجام دادند. نكتة دیگر اینكه وی یكی از متهمان اصلی پروندههای اقتصادی در لبنان است كه در طیّ آن با سوء استفاده از كمكهای مالی خارجی به لبنان، میلیاردها دلار به جیب زده است. همسر او پیشتر، یكی از نمایشگرهای ملكة زیبایی در لبنان به شمار میرفت و اكنون همسر جنبلاط، مسئولیت مراسم جشنوارة فاسد رقص و موسیقی را در منطقة دروزی نشین بیروت در «بیت الدین» بر عهده دارد.19 جنبلاط در طیّ سالهای اخیر، یكی از متحدان و حامیان حزب حاكم فاسد لبنان و «جریان چهارده مارس» بوده و جهت گیریهای او همواره علیه شیعیان لبنان بارز و جدی بوده است؛ به نحوی كه در جریان جنگ 33 روزة لبنان و اسرائیل، و اعتصابات ملی سراسری بعد از جنگ كه علیه حزب حاكم لبنان انجام شده بود، جنبلاط و دروزیهای تحت امر او، برخلاف ارادة ملی اكثر لبنانیها ـ اعم از شیعه، سنی و مسیحی مارونی ـ به مخالفت با حزب الله و حمایت از حزب حاكم پرداختند.20 ولید جنبلاط كه رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان میباشد، رابطة نزدیكی با «فواد سینیوره» دارد. وی همچنین رابطة دوستانه ای با دولت اردن و اسرائیل برقرار كرده است.
در اسفند 1386 (مارس 2008 م.)، ولید جنبلاط نمایندة خود «رامی الریس» را به صورت شبه مخفیانه از طریق اردن ـ از كشورهای عربی همپیمان با اسرائیل ـ برای مذاكره با مقامات رژیم صهیونیستی راهی اسرائیل كرد. عجیبتر اینكه الریس مورد استقبال گرم «ایهود اولمرت» نخست وزیر اسرائیل قرار گرفت؛ به نحوی كه اولمرت ضیافت شامی را به افتخار او در رستوران «الی اولی» شهر «تل آویو» برگزار نمود.21
اين حركت جنبلاط و دروزیهای لبنان، چند نكته را اثبات مینماید:
1. با توجه به آشفتگی اوضاع داخلی لبنان و لزوم حفظ وحدت در این كشور، حركت فتنه انگیزانة جنبلاط و دروزیهای طرفدار او، و اعزام نماینده ای از سوی آنان به اسرائیل، نشان دهندة تلاش آنان برای فتنه انگیزی بیشتر در جهت خدمت به اسرائیل و خیانت به لبنان است.
2. با توجه به بسته بودن مرزهای لبنان و اسرائیل، فرستادن نمایندة جنبلاط از طریق مرز اردن به اسرائیل، نشان دهندة ارتباط حسنة جنبلاط و دروزیهای لبنان با دولت سفاك و خائن اردن ميباشد.
3. استقبال اولمرت از نمایندة جنبلاط، آنهم در زماني كه اكثر گروههاي لبنانى، اعم از شیعه، سني و مسيحى، حمایت خود را از حزب الله و خصومت خود را با اسرائیل اعلام نمودهاند، نشان ميدهد كه جنبلاط و دروزیهای لبنان، از معدود گروههایی هستند كه روابط بسیار نزدیكی با رژیم اشغالگر قدس دارند. این مسئله خود مهمترين سند بر شرارت جنبلاط و دروزيهاي تحت امر وي ميباشد.
در حال حاضر جنبلاط به فتنه انگيزي سياسى، قناعت نكرده؛ بلكه بارها تهدید نموده است كه در صورت لزوم، به درگیری نظامی با حزب الله و سایر مخالفان دولت نامشروع لبنان، دست خواهد زد؛ تا آنجا كه طیّ یك ادعای احمقانه، جنبلاط مدعی شد كه موشكهای حزب الله را به چنگ خواهد آورد. همان موشكهایی كه اسرائیل در طی 33 روز جنگ، نتوانست به دست بیاورد.22
بدین ترتیب همانگونه كه ملاحظه فرمودید، دروزیهای لبنان به رهبري جنبلاط، نقش بسیار زیادی در اغتشاشات لبنان و منطقه دارند و یكی از جدی ترین موانع برقراری صلح داخلی در این كشور میباشند.
دروزیها در اسرائیل
در حدود یكصد و بیست هزار دروزی در اسرائیل زندگی میكنند23 كه عمدة این دروزیها در منطقة رمله ـ بیابان شمال شرقی فلسطین اشغالی ـ ساكن هستند24 و نقش مهمی در معادلات سیاسی و نظامی این كشور بازی میكنند.
گرچه در اكثر مناطق، دروزیها به عنوان اعراب دروزی شناخته میشوند، امّا دروزیهای اسرائیل، خود را از اعراب مسلمان جدا كرده و خود را یك گروه مستقل معرفی مینمایند.25 دروزیهای اسرائیل، چه در صحنههای سیاسی و چه در صحنههای نظامی این كشور، نقش مهمی بازی میكنند؛ به نحوي كه در عرصة نظامى، دروزیها تنها اعرابی هستند كه میتوانند در ارتش اسرائیل خدمت كنند و حتی به مقام فرماندهی ارشد نیز برسند. نكتة عجیب اینكه حتی در جنگهای سال 1948 منطقة فلسطین اشغالی كه به رانده شدن اعراب مسلمان فلسطینی از سرزمینشان منجر شد، دروزیها همپیمان اسرائیلیها بودند و علیه اسرائیلیها میجنگیدند.26 در بین سالهای 1948 تا 1956، خدمت اعراب دروزی در اسرائیل اختیاری بوده است؛ امّا از آن زمان به بعد، خدمت دروزیها در اسرائیل اجباري شده است.27 مقام و منصب سربازان و ارتشيان دروزى، مشابه با سربازان و ارتشیان یهودی اسرائیل است.28 این مسئله نشان دهندة ارتباط بسيار قوي دروزيها با دولت فاسد و اشغالگر اسرائيل ميباشد. خیانت دروزیهای اسرائیل به مسلمانان ـ به خصوص شیعیان ـ تا حدی است كه دروزیهای اسرائیل، افتخار خود را به شهادت رساندن بیست رزمندة حزب الله در طیّ جنگ 33 روزة 2006 میدانند و ادعا میكنند كه در این جنگ، آنها هیچ كشته ای ندادند.29 این مسئله حقد و كينة دروزيهاي اسرائيل را نسبت به شيعيان لبنان نشان ميدهد. نكتة ديگر اينكه درسال 1996 «عظام» يك تاجر دروزي اسرائيل به جرم جاسوسي در مصر دستگير شد و به هشت سال زندان محكوم گشت30 كه این مسئله شاهد ديگري بر ارتباط دروزيهاي اسرائيل با دولت فاسد اين كشور است. به پاس خوشخدمتی دروزیها به دولت اسرائیل، اين دولت بناي يادبودي را در منطقة «دليات الكرمل» براي بزرگداشت 355 دروزي كشته شده در ارتش اسرائيل بنا كرده است كه این مسئله نشان ميدهد كه اسرائيليها همواره از دروزيها به عنوان يك متحد هميشگي خود ياد ميكنند.31
بدین ترتیب در دورة كنونی دروزیهای ساكن در كشورهای مختلف، به مناصب مهمّ سیاسی و نظامی دست یافتهاند و در اكثریت مواقع، از این قدرت خود، در جهت فتنه انگیزی و خصومت با مسلمانان و به خصوص شیعیان بهره جستهاند. بنابراین گرچه در حال حاضر هنوز سفیانی خروج نكرده است، امّا با توجه به جهت گیریهای دروزیها به نظر میرسد كه در صورت خروج سفیانی ملعون، دروزیها یكی از متحدان مهمّ سفیانی خواهند بود؛ زيرا مانند سفيانى، تشنه به خون شیعیان بوده و ارتباط نزدیكی با اسرائیل دارند. نكتة قابل توجه اينكه مطابق روایات اسلامي، سفیانی نیز از سوی یهود حمایت میگردد.32
نكتة دیگر اینكه مطابق برخی از روایات، فرماندهی لشكر سفیانی در بسیاری از جنگها بر عهدة شخصی از بنیكلب یا همان دروزیهای امروزی میباشد.33 عجيب اينكه در عصر كنونى، بسياري از دروزیها در لبنان، سوریه، اردن، و بالاخص اسرائیل، مناصب مهمّ نظامی دارند و بسیاری از آنها به مقام فرماندهی ارشد رسیدهاند. بنابراين هيچ بعيد نيست كه در صورت خروج سفياني از منطقة شام ـ نه صرفاً سوریه ـ ، این فرماندهان دروزی بخواهند به لشكر سفیانی پیوسته و او را در جنگ علیه شیعیان یاری نمایند.
به خصوص اين امكان وجود دارد كه دولت اسرائيل (حكومت يهودي) كه مطابق روایات يكي از همپيمانان مهمّ سفياني است،34 بخواهد تعدادی از لشكرهای ارتش خود را كه از سربازان و فرماندهان دروزی تشكیل شده است، به كمك سفیانی بفرستد؛ به ویژه اینكه دروزیها زبانشان عربی است و مطمئناً بیش از سربازان یهودی اسرائیلی میتوانند با سپاه سفیانی كه عمدتاً آنها نیز عرب زبان هستند، تعامل و ارتباط برقرار كنند.
توجه به پیشگوییهای آخرالزّمان و رصد دقیق وقایع منطقه و جهان، میتواند در گوش به زنگ بودن و آمادگی ما و شیعیان برای ظهور منجی(ع) تأثیرگذار باشد. حتی در بسیاری از این موارد، این انطباقها میتواند به جهت گیریهای دقیقتر نظامی و سیاسی نظام اسلامی و نیز سایر شیعیان جهان در مقابل اشرار آخرالزمان كمك نماید.
پینوشتها:
1. مجتبی السادة، شش ماه پايانى، ترجمه محمود مطهرینیا، صص 123-124؛ محمد فقیه، سفیانی و نشانههای ظهور، ترجمه سيد شاهپور حسينى، ص 62.
2. یومالخلاص، ص 671؛ بیانالائمه، ج 2، ص 586.
3. علي كوراني عاملى، عصر ظهور، ترجمة مهدي حقى، ص 116.
4. بحار الأنوار، ج 52، ص 273؛ إلزام الناصب، ج 2، ص 119؛ بشار الإسلام، ص 58؛ یوم الخلاص، ص 677.
5. شش ماه پايانى، ص 192.
6. همان.
7. همان
8. همان.
9. همان.
10. همان.
11. همان.
12. http://en.wikipedia.org/wiki/Druze
13. همان.
14. عصر ظهور، ص 123.
15. http://en.wikipedia.org/wiki/Hawran
16. http://en.wikipedia.org/wiki/Druze
17. http://en.wikipedia.org/wiki/Walid_Jumblatt
18. http://www.refahnews.
19. همان.
20. همان.
21. http://www.shia-online.ir
22. همان
23. http://www.mehrnews.com
24. شش ماه پايانى صص 123ـ124.
25. http://en.wikipedia.org/wiki/Druze
26. همان.
27. همان.
28. همان.
29. همان.
30. همان.
31. همان.
32. عصر ظهور، صص 152ـ153.
33. همان، ص 116؛ شش ماه پايانى، ص 192.
34. عصر ظهور، صص 152ـ153. |